Branża odnawialnych źródeł energii (OZE), w tym fotowoltaika i pompy ciepła, nie ma już nic wspólnego z tą branżą sprzed kilku lat. Wielu przedsiębiorców zniknęło z mapy naszego kraju, a inne postawiły na przekształcenie profilu swojej działalności. Wynika to zarówno z przesycenia rynku (i idącego za tym spadku jakości oferowanych usług), jak i ogromnych wymagań inwestorów. Przetrwały wyłącznie te firmy, które zainwestowały w rozwój kompetencji swoich pracowników – najcenniejsze aktywa budujące przyszłość danej marki. Sprawdźmy, dlaczego inwestycja w szkolenia techniczne nie powinna być postrzegane jako koszt, ale jako strategiczny krok w kierunku rozwoju biznesu!
Dlaczego kompetencje techniczne mają znaczenie?
Fotowoltaika i pompy ciepła to technicznie wymagające i zaawansowane systemy, które wymagają precyzyjnego projektowania, instalacji i serwisowania – jednym słowem dbałości o nawet najmniejszy szczegół. Nawet pozornie nieistotne błędy na etapie realizacji mogą bowiem prowadzić do spadku wydajności instalacji, wyższych kosztów eksploatacyjnych lub awarii, a to z kolei w prostej linii do niezadowolenia lub obiekcji względem Twojej pracy.
Przykładem może być niewłaściwy dobór inwertera; nie dość, że zmniejszy uzyski z PV, to także może – choć oczywiście nie musi – doprowadzić do uszkodzenia całej instalacji i utraty wszelkich profitów płynących z jej montażu. Podobnie jest w przypadku nieodpowiedniego kąta nachylenia modułów PV czy nieuwzględnienia zacienienia.
To właśnie kompetencje techniczne instalatorów, które można zdobyć na szkoleniach z fotowoltaiki, decydują o tym, czy system zadziała zgodnie z założeniami projektowymi i będzie spełniał wygórowane oczekiwania klientów. Bez nich realizacja pracy byłaby błądzeniem we mgle lub, co gorsza, proszeniem się o kosztowne kłopoty.
Co więcej, jak wspomnieliśmy wyżej, w dynamicznym rozwoju technologii trudno o stagnację: wiedza zdobyta kilka lat temu już w następnym sezonie może okazać się nieaktualna lub niebezpieczna i niezalecana przez producenta sprzętu. Ponadto nowe modele inwerterów czy systemów montażowych każdorazowo wymagają aktualizacji wiedzy techników, po to, aby mogli sprawnie pracować z najnowszymi rozwiązaniami.
Dobrze przeszkolony pracownik powinien poradzić sobie wzorowo z zainstalowaniem sprzętu system zgodnie z normami, a także w udzieleniu praktycznych porad klientowi w zakresie doboru optymalnego rozwiązania, które odpowiada jego rzeczywistym potrzebom.
Jakie jest wpływ szkoleń na jakość realizacji projektów?
Szkolenia techniczne podnoszą kompetencje indywidualnych pracowników. To już wiemy. Nie wiemy natomiast, że wpływają one także na jakość realizacji projektów w skali całej firmy! Przeszkolony zespół pracuje bowiem sprawniej, efektywniej i bezpieczniej, co oznacza krótszy czas montażu, mniejszą liczbę błędów i wydajniejsze wykorzystanie zasobów.
Nie tylko teoria ma znaczenie – rola zajęć praktycznych w procesie szkolenia jest nieprzeceniona, gdyż to właśnie w trakcie ich trwania uczestnicy uczą się, jak radzić sobie z realnymi wyzwaniami na placu budowy. A te mogą być różne; począwszy od montażu systemów na skomplikowanych dachach, na konfiguracji inwerterów i systemów monitoringu kończywszy. Oczywiście lista problemów jest praktycznie niewyczerpana i nie można mieć pewności co do tego, na którą akurat się trafi.
Jak rozwój techniczny wpływa na sprzedaż?
Wbrew obiegowej i powszechnej opinii wiedza techniczna to nie tylko domena instalatorów – coraz częściej stanowi asa w rękawie handlowców działających aktywnie w branży OZE. Przedstawiciel handlowy, który doskonale rozumie specyfikę instalacji fotowoltaicznych czy pomp ciepła, będzie w stanie w pierwszych etapach kontaktu z inwestorem lepiej dopasować ofertę do jego potrzeb, rozwiać wątpliwości i skuteczniej przekonać do inwestycji poprzez przekazanie mu np. informacji o wymiernych korzyściach finansowych. Właśnie z tego względu prowadzenie bardziej merytorycznych rozmów buduje zaufanie i znacząco skraca cykl sprzedaży; klient szybciej podejmie pozytywną dla nas decyzję, jeśli zwróci uwagę (nawet podświadomie) na wysokie i zgodne z oczekiwaniami kompetencje swojego doradcy.
Kiedy warto zainwestować w szkolenia?
Inwestycja w szkolenia techniczne jest istotna dosłownie zawsze, a już w szczególności w momentach, gdy firma planuje rozwój lub okresowo bądź stale zmaga się z konkretnymi wyzwaniami operacyjnymi. Przykładem może okazać się rozbudowa zespołu o kolejnych członków, wprowadzenie nowych produktów do oferty czy rosnąca liczba reklamacji wynikających z błędów montażowych – to bezpośrednie sygnały na to, że warto zdecydować się na poniesienie kosztów i podniesienie kwalifikacji pracowników.
Na szkolenia warto zdecydować się także w kontekście zmian prawnych i technologicznych – w wyniku regularnej aktualizacji wiedzy Twoja firma uniknie kosztownych problemów związanych z nowymi regulacjami. Utrzyma także swoją pierwotną pozycję rynkową.
Podsumowanie: rozwój to inwestycja, nie koszt
Rozwój kompetencji technicznych w branży OZE to nie wyłącznie sposób na podniesienie jakości realizacji projektów; to również forma zwiększenia efektywności operacyjnej i sprzedażowej firmy. Dobrze wyszkolony zespół pracuje szybciej, popełnia mniej błędów i buduje lepsze relacje z klientami – jednym zdaniem, stanowi filar każdego przedsiębiorstwa. W dłuższej perspektywie inwestycja ta błyskawicznie się zwraca, głównie w postaci większej liczby realizacji, mniejszej liczby reklamacji i silniejszej pozycji na rynku