Logo Logo
  • Szkolenia pompy ciepła
    • Szkolenie podstawowe dla instalatorów pomp ciepła
    • Szkolenie z montażu pomp ciepła w praktyce
    • Szkolenie dla doradców energetycznych
    • Skuteczna sprzedaż pomp ciepła w praktyce
  • Szkolenia fotowoltaika
    • Certyfikowane szkolenie dla instalatorów fotowoltaiki
    • Szkolenia z farm fotowoltaicznych
    • 3-dniowe kompleksowe szkolenia dla przedstawicieli handlowych
    • 2-dniowe szkolenia sprzedażowe dla przedstawicieli handlowych
    • Zbuduj swój biznes w branży fotowoltaicznej
  • Kursy online
    • Radzenie sobie z obiekcjami – darmowa lekcja
    • Wprowadzenie do montażu instalacji fotowoltaicznych
    • Ekspercka sprzedaż fotowoltaiki
    • Ekspercka sprzedaż fotowoltaiki i mentoring
    • Skuteczna sprzedaż pomp ciepła
  • Bezpłatne szkolenia
  • Ebooki
  • Usługi
    • Usługi rekrutacyjne
    • Wnioski do programu „Czyste powietrze”
    • Wzory dokumentów
  • O nas
    • Co oferujemy?
    • Infrastruktura ośrodka
    • Trenerzy
    • Galeria zdjęć
    • Wydarzenia i patronaty
    • Opinie i referencje
    • Piszą o nas
    • Nasi partnerzy
    • Newsletter
  • Blog
  • Kontakt
  • Platforma szkoleniowa
  • Magazyn Portal OZE
  • Konferencje OZE

Contact Info

  • Email
  • Phone
  • Office Hours

Additional Links

  • Blog
  • Ebooki i wzory dokumentów
  • Kontakt
  • O nas
  • Opinie i referencje
  • Polityka prywatności
  • Regulamin kursu
  • Rozłóż na raty
  • Szkolenia OZE
  • Szkolenia stacjonarne z fotowoltaiki
    • 2-dniowe szkolenia sprzedażowe dla handlowców
    • 3-dniowe kompleksowe szkolenia dla handlowców
    • Instalator systemów fotowoltaicznych
    • Szkolenia z farm fotowoltaicznych
    • Szkolenie z odnawialnych źródeł energii
    • Wprowadzenie do montażu instalacji fotowoltaicznych
  • Szkolenia stacjonarne z pomp ciepła
    • Skuteczna sprzedaż pomp ciepła (kurs online)
    • Skuteczna sprzedaż pomp ciepła w praktyce
    • Szkolenie podstawowe dla instalatorów pomp ciepła
    • Szkolenie z montażu pomp ciepła w praktyce
    • Szkolenie z zakresu doboru pomp ciepła
  • Szkolenie techniczne ze sprzedaży pomp ciepła
  • Szkolenie ze sprzedaży fotowoltaiki – jak skutecznie sprzedawać fotowoltaikę i pozyskiwać klientów?
  • Usługi rekrutacyjne w branży OZE

Connect With Us

Co to jest audyt fotowoltaiczny?

  • Home
  • Blog Details
23 maja 2021
  • Blog
  • Fotowoltaika
  • OZE

Wiele osób, które zaczynają swoją przygodę z fotowoltaiką, zastanawia się co to jest audyt fotowoltaiczny, oraz kto jest odpowiedzialny za to, żeby go przeprowadzić.

Audyt polega na realizacji wizji lokalnej w miejscu realizacji inwestycji, sprawdzeniu warunków montażowych instalacji oraz doborze mocy i rodzaju urządzeń z których będzie wykonana instalacja fotowoltaiczna.

Co to jest audyt fotowoltaiczny?

Podczas audytu doradca (najczęściej handlowiec) sprawdza jak wygląda konstrukcja dachowa, stan dachu oraz rodzaj poszycia dachowego, czy jest to dach skośny pokryty np. blachodachówką, blachotrapezem, blachą na rąbek, dachówką ceramiczną, gontem bitumicznym itd., czy dach płaski. Na każdym z tych poszyć będą zastosowane inne rodzaje konstrukcji wsporczych pod moduły fotowoltaiczne. Może się też okazać, że dach jest w kiepskim stanie, lub występują liczne zacienienia, które uniemożliwiają montaż fotowoltaiki na nim, przez co bardziej opłacalny będzie montaż fotowoltaiki na gruncie. Od kształtu dachu będzie także uzależnione rozmieszczenie modułów. 

W trakcie audytu sprawdzamy także występujące zacienienia na dachu, np. komin, grzybek wentylacyjny, itd., kierunek nachylenia dachu, czyli południe/wschód/zachód/południowy zachód/północny wchód. Badamy kąt nachylenia dachu (5°/ 10°/ 15°/ 20°/ 25°/ 30°/ 35°/ 40°/ 45°/ 50°/ 55°), przy czym najkorzystniej jest jeśli instalacja będzie skierowana na południe, pod kątem ok. 35-40 stopni. Dzięki zmierzeniu szerokości oraz wysokości dachówki (szerokości od fali do fali) możemy zwymiarować dach, a co za tym idzie ustalić jaka liczba modułów zmieści się na dachu naszego klienta. Podczas audytu warto zbadać możliwości wejścia na dach, czy jest np. właz, drabina, czy potrzebny będzie podnośnik. Jest to istotne z punktu widzenia przyszłego montażu i pozwoli na właściwe przygotowanie się ekipy monterskiej do montażu. Podczas wizji lokalnej zaznaczamy też, czy instalacja będzie na budynku gospodarczym, mieszkalnym, czy np. przemysłowym.

Ewentualne niedogodności montażowe w postaci zacienień, czy niekorzystnej orientacji dachu można zrekompensować technologiami w postaci zastosowania optymalizatorów mocy, czy mikroinwerterów. 

Dokonując audytu należy sprawdzić kwestie bezpieczeństwa oraz możliwości dokonania montażu instalacji zgodnie z dobrymi praktykami np. zachowania odległości od krawędzi dachu, czy w zakresie odległości inwertera od modułów (odległość definiuje nam ilość zabezpieczeń przeciwprzepięciowych – do 10 m jedno zabezpieczenie, powyżej 10 m dwa zabezpieczenia).

Wywiad z klientem

Audyt ma na celu dobór mocy instalacji. Będzie to uwarunkowane od zapotrzebowania aktualnego i przyszłego na prąd naszego inwestora. Podczas audytu najlepiej jest sprawdzić zużycie roczne energii. Do tego potrzebujemy rachunki inwestora za prąd za 12 ostatnich miesięcy. W wywiadzie pytamy klienta, czy zamierza w przyszłości zakupić urządzenia zasilane prądem, jak np. pompę ciepłą, czy klimatyzator. Urządzenia te pobierają znaczną ilość prądu, co należałoby uwzględnić w mocy instalacji. Również orientacja dachu będzie wpływała na ostateczną moc proponowanej instalacji.

Dzięki rzetelnym danym, a po uwzględnieniu opustów operatora doradca może właściwie dobrać moc instalacji. 

Jeśli właściwie dobraliśmy moc instalacji i wiemy ile modułów zmieści się na dachu, możemy zaproponować odpowiednie komponenty, czyli moduły oraz inwerter oraz ewentualnie optymalizatory mocy. 

Dane o sprzęcie i sposobie montażu

Podczas audytu doradca określa ile modułów zaproponuje klientowi oraz jakiej mocy, o jakich wymiarach oraz jaki kolor ramy będzie najodpowiedniejszy, a w razie konieczności zaproponuje właściwy typ optymalizatorów mocy. Doradca dobiera typ i rodzaj inwertera oraz wskazuje na miejsce zabudowy inwertera (czy to w garażu, kotłowni, na zewnętrznej ścianie domu itp.).

Doradca często zaproponuje nam kilka rozwiązań sprzętowych, w zależności od poszczególnych parametrów, czy ceny instalacji. Na podstawie tych wszystkich danych inwestor otrzyma od doradcy także projekt rozmieszczenia modułów na dachu. 

 

Dobrze jeśli na etapie audytu doradca określi miejsce wpięcia do instalacji elektrycznej, czy to będzie rozdzielnica główna, gniazdo siłowe czy kabel trójfazowy. Określamy miejsce prowadzenia kabli fotowoltaicznych (np. przez komin wentylacyjny, czy po ścianie zewnętrznej). 

Podczas wizji lokalnej szacujemy odległość od inwertera do rozdzielnicy głównej oraz odległość od paneli do inwertera. Sprawdzamy też czy jest dostępny kabel od rozdzielnicy do miejsca zabudowy inwertera.

Niezmiernie istotną kwestią jest zdalny monitoring instalacji, więc podczas audytu sprawdzamy czy w miejscu usytuowania inwertera jest dobry zasięg wifi i jaka jest siła sygnału (powinno być min. 3 kreski na telefonie 😉 Jeśli siła sygnału jest mniejsza niż 3 kreski to warto zamontować reapiter. 

Podczas audytu doradca powinien ocenić także konieczność użycia sprzętu typu zwyżka, koparka, podnośnik, tak aby wcześniej się odpowiednio przygotować.

Zobacz artykuł na temat roli koordynatora w branży fotowoltaicznej: tutaj

Innym rodzajem audytu jest audyt powykonawczy, który sprawdza wykonanie instalacji zgodnie z projektem oraz sprawdza poprawność funkcjonowania instalacji, jednak ten przeprowadzają już najczęściej instalatorzy, lub osoby do tego dedykowane.

 

ZAPISAŁEŚ SIĘ JUŻ NA BEZPŁATNĄ KONFERENCJĘ PV SALES LAB?

Weź udział w konferencji i obejrzyj wystąpienia dotyczące eksperckiej sprzedaży fotowoltaiki.

 

 

 

Previous Post Next Post
audyt fotowoltaicznybranża fotowoltaiczaprzedstawiciel handlowy w branży fotowoltaicznejszkolenia fotowoltaikaszkolenie instalator systemów fotowoltaicznychszukam pracy przedstawiciel handlowy

Leave a Comment Anuluj pisanie odpowiedzi


Ostatnie wpisy

  • Targi Net Zero Energy 8-10 kwietnia 2025
  • Fotowoltaika – czy warto inwestować w rozwój kompetencji technicznych?
  • Dobry doradca energetyczny: czyli jaki? Które umiejętności mają pierwszorzędne znaczenie?
  • XXVII Międzynarodowe Targi ENEX 18-19 lutego 2025
  • Międzynarodowe Targi EXPO KATOWICE 6-9 września 2022

Najnowsze komentarze

    Archiwa

    • kwiecień 2025
    • marzec 2025
    • luty 2025
    • kwiecień 2022
    • marzec 2022
    • maj 2021
    • kwiecień 2021

    Kategorie

    • Blog
    • Fotowoltaika
    • OZE
    • Patronat medialny
    • Uncategorized
    • Wydarzenia i patronaty

    Finnergy sp. z o.o.
    Al. Grunwaldzka 415
    80-309 Gdańsk

    Oddziały:

    Gdańsk Al. Grunwaldzka 415
    80-309 Gdańsk

    Oświęcim ul. Krasickiego 44
    32-600 Oświęcim

    • Zadzwoń:
      +48 500 606 244
    • Napisz:
      szkolenia@szkoleniaoze.com.pl

    Zakres usług

    • Szkolenia z pom ciepła
    • Szkolenia z fotowoltaiki
    • Kursy online
    • Eventy, webinary i szkolenia
    • Konferencje OZE
    • Usługi rekrutacyjne OZE
    • E-booki i wzory dokumentów

    Zobacz również

    • Co oferujemy?
    • Infrastruktura ośrodka szkoleniowego
    • Trenerzy
    • Opinie i referencje
    • Partnerzy
    • Blog
    • Kontakt

    Szkolenia OZE © 2024 Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: REVERSE Pozycjonowanie: SEOLO